Den varmaste dagen på året

Vi bestämde oss för att byta stad i måndags, så jag och syrran tog en sväng till Västerås. Vi tog ett tidigt tåg på morgonen, och förutom att sömnen aldrig infann sig så man var dödstrött så gick allt bra. Strollade runt i stan, kikade massa små söta butiker, tog bussen till Erikslund och trampade runt där med. Det blev nästan mer en mat-dag än shoppingdag. Åt världens godaste lunch på uteservering med en flörtande servitör. Sedan blev det juicebar, yoghurtglass, mjukglass och till sist gosallad och jordgubbar i den grönskande parken. Därefter var det hög tid att börja tänka på refrängen, då vi båda skulle upp tidigt dagen efter. Det var då allt började dryga sig. 
 
Vid fem minuter till avgång, stod det klart att tåget inte skulle åka vidare. Tydligen så saknades en lokförare, vilket var otroligt irriterande. Tåget åker på ett spår, någon annan kunde väl ta över? Men inte då. Det blev en förvirrad halvtimme, utan mer information från SJ än "tåg 2152 är idag inställt". Jahapp liksom. Som tur var hittade vi en människa som suttit på tåget, och till sist även massa resenärer och en konduktör vid en busshållplats. Efter ytterligare 30-40 minuter fick vi reda på att ersättningsbussen kommer om 1,5 timme. Fyra och en halvtimme efter att vi skulle ha varit hemma kom jag till slut innanför dörren. Detta efter trassel och väntetid både i Sala och Hedemora. Vid ett tillfälle fick jag känna på hur snabbt karma kan arbeta. Jag både sa och tänkte ett "ha ha" till några personer som tröttnade på att vänta och gick av bussen, då vi körde förbi dem tre minuter senare. Men tji fick jag då bussen tog ett helt varv i rondellen och plötsligt var på väg tillbaka samma väg som vi hade kommit ifrån. Det var en lättnad att hoppa av bussen, jag hade säkert kysst marken om jag inte varit så stel att jag knappt kunde gå. 
 
Vår lilla dagstur blev till en 15-timmars resa tack vare branden i Sala, dock kändes brandröken starkare påväg in här i stan, än vad den gjorde i och utanför Sala. Hoppas verkligen det hällregnar ordentligt idag så den i alla fall kan komma under brandmännens kontroll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0